pátek 11. srpna 2017

Děti.

Nejčistší bytosti.
Narodí se úplně dokonalí. Vědí co potřebují a vědí co mají udělat, když to nemají.
Jsou krásné, voňavé... cítíme intezívní potřebu je ochraňovat.
Držet v náručí malé miminko je jako držet v ní anděla. Je to požehnání...

Rostou.
Každý den svého života se toho tolik naučí. Jsou jako houbičky, které vše přímo nasávají.
I když dlouho to tak nevypadá...

Máme radost z toho, když miminko udrží hlavičku a pak se samo překulí, i později, když se posadí... Vnímáme jeho motorické pokroky, jsme z nich nadšení, jásáme, napjatě čekáme na každý další a když hovoříme s jinými rodiči, používáme je jako měřítko úspěšnosti toho, jak náš drahoušek zvládá "život".

Ale naše děťátko se stejně rychle učí i jiné věci. Není to vidět, nesoustředíme se na to, ale je to tak. Každý den, každou hodinu a minutu, ve dne i v noci, ve všední den i ve svátek, přejímá střípky z našich vzorců chování. Jak houba. Až z nich nakonec poskládá celek a vznikne naše vlastní kopie...
Nebo zvláštní kombinace kopií lidí, které o něj pečují.

Neutečeme tomu.
Nikdo.
Stane se to a my si jen musíme uvědomit, že i když se zdá, že na to je ještě malé, tak to tak ve skutečnosti není. Už z porodnice si odnáší první zkušenosti.

Vždycky mě zajímaly různé přístupy ve výchově a ve výuce.
Než se mi narodila Jolanka, nakoupila jsem knížky, četla jsem články na internetu a diskuse k nim. Něco bylo dobré, něco lepší a něco horší, já měla ale v hlavě zmatek. Nedokázala jsem z toho množství přístupů, které se nabízí všude kolem, vybrat ten nejsprávnější a byla jsem z toho velice nesvá. Co když budu špatná matka!

Našla jsem se ...později.
Uvědomila jsem si, že nejlepší je bezpodmínečně milovat, věřit intuici, být velice, velice... velice trpělivá, nestydět se říct: omlouvám se, více pozorovat než zasahovat, hodně naslouchat a být ve dne i v noci tím nejlepším možným vzorem... a najednou jsem zjistila, že "výchovou" dětí se stává lepší člověk především ze mě.
A také to, že se mám ještě hodně co učit o životě, světě, lásce...


A když mi trpělivost dojde a já se tak stanu tím nejhorším možným vzorem, mám Mirka, který mě i mé ideály zachrání :)
Děkuji, miláčku!

Krásný den všem.

2 komentáře:

Budeme moc rádi, když se ozvete. Děkujeme :)